close
تبلیغات در اینترنت

کانال تلگرام زودگذر

تقلید آهنگ معین توسط محسن چاوشی!

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

آرشیو

تبلیغات

    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 3302
    کل نظرات کل نظرات : 63
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 5
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 1,097
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 1,964
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 9
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 21
    آي پي امروز آي پي امروز : 78
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 143
    بازدید هفته بازدید هفته : 7,555
    بازدید ماه بازدید ماه : 26,406
    بازدید سال بازدید سال : 36,223
    بازدید کلی بازدید کلی : 791,853

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.224.17.157
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : جمعه 29 تیر 1397
ثابت پاپ

تقلید آهنگ معین توسط محسن چاوشی!

تقلید آهنگ معین توسط محسن چاوشی!

تقلید آهنگ معین توسط محسن چاوشی!

محسن چاوشی آهنگ تیتراژ سریال شهرزاد را اجرا کرده است که گفته می شود تقلید از معین است.
سریال شهرزاد حسن فتحی در حالی این روزها با استقبال خوب مردم روبرو شده که موسیقی این فیلم با نقد برخی از منتقدین همراه شده است. 

شایسته است در ابتدا از سازندگان سریال فاخر "شهرزاد” قدردانی کنم و این نکته را شفاف کنم که بحثی را در ادامه مطرح خواهم کرد که به طور اختصاصی به بخشی از موسیقی متن این سریال یا به عبارت بهتر به ترانه های اجراشده در این سریال مربوط می شود و انصاف این است که این یادداشت به کل مجموعه نسبت داده نشود. 

اما سریال شهرزاد که انصافاً موفق است و روز به روز افراد بیشتری را به خود جذب می کند از دو آهنگساز ، دو خواننده و چند تنظیم کننده استفاده می کند که این اتفاق آنچنان مرسوم نیست. تیتراژ ابتدا و انتها به اضافه آنچه به درستی به آن موسیقی متن گفته می شود، فردین خلعتبری ساخته که نگاهی حتی گذرا به کارنامه هنری اش ، هر کارگردانی را مجاب می کند که کارش را به دست این آهنگساز مجرب بسپارد . صدای علیرضا قربانی نیز بخش جدانشدنی کارهای خلعتبری است و شاید قسمت اعظمی از شهرت و محبوبیت علیرضا قربانی مدیون تیتراژهایی است که فردین خلعتبری موسیقی آن را ساخته . 

گرچه تیتراژ این سریال با آن ترانه ها فاصله دارد اما تا اینجای کار "شهرزاد” صاحب یک یونیفرم موسیقایی است که به فضای داستان نزدیک است و روی تصویر آن نشسته است. 

اما چیزی که مردم از موسیقی شهرزاد گوش می دهند مطلقاً ربطی به فردین خلعتبری و علیرضا قربانی ندارد. در بخش دیگری از موسیقی این سریال و به صورت موازی محسن چاووشی با ترانه های خودش تبدیل به نمادی صوتی برای این سریال شده که البته پاپ بودن این ترانه ها چندان مورد بحث من نیست، اما از مجموع ترانه های خوانده شده توسط محسن چاووشی ، دو ترانه بیشتر ذهن را به خودش مشغول می کند. 

ترانه ” کجایی” با همکاری سینا سرلک که کلامی همگام با سریال دارد، اما ملودی آن پرمغز نیست و صرفاً به تکرار فواصل می پردازد و انصافاً اگر صدای سرلک را از آن حذف کنیم به لحاظ حجم صدا نیز دچار اشکال است. گرچه با معیاری که پیش تر آورده شد و با اتکا به شعر می شود گفت که نیمی از راه را رفته است. (پیشنهاد می کنم عبارت "بیا تا رگهامو تو خونت بریزم” در این ترانه را نادیده بگیریم) در هر حال این ترانه پاپ توانسته جایی در بین مخاطبان برای خود باز کند و اشکالات اساسی در آهنگسازی آن به چشم نمی آید که این نیز بیانگر سطح سلیقه عمومی است.

اما ترانه دیگری که با نام "هم خواب” مشهور است که در توضیح آن از محسن چاووشی به عنوان آهنگساز و خواننده یادشده، کاری است در مایه دشتی که شباهت بسیار نزدیکی با ترانه ای دارد که اوایل دهه هفتاد ساخته شد. این ترانه توسط فرید زلاند با تنظیم منوچهر چشم آذر ساخته شده و نصرالله معین نجف آبادی (معین) آن را خوانده است.

نام ترانه موردنظر ” دل سوخته” است و همان طور که از نامش پیداست تعمداً در مایه دشتی ساخته شده و از ترانه های محزون و مشهور زمان خود است که در سال های بعد از هفتاد نظیر آن را در داخل بسیار شنیده ایم. البته طرح این موضوع که این شباهت عمدی بوده یا محسن چاووشی قصد گرته برداری از این ترانه را داشته قدری دشوار است، اما احتمال اینکه سازنده تحت تأثیر این ملودی بوده امری کاملاً شفاف است، چرا که شروع آواز و حرکت ملودی چیزی بیش از هم مایگی دو قطعه موسیقی است و سؤال اینجاست که در این گونه موارد هنرمند حاضر می شود به راحتی عنوان آهنگساز را برای خود انتخاب کند در حالی که با توجه به تعاریف موجود ، تغییر لحن و یا تنظیم متفاوت یک ملودی، آهنگسازی به حساب نمی آید.

در پایان فکر می کنم که این سریال به قدر کفایت محبوب است و کاش موسیقی متن را به همان تیم اولیه می سپرد تا از همان یونیفرم معمول استفاده شود و این تغییر لحن موسیقایی را نداشته باشد.

 

   

  برای مشاهده  متن کامل پست اینجا کلیک کنید   

 


تاریخ ارسال پست: سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 0:26
برچسب ها : ,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
X بستن تبلیغات
پاپ 94 face pop